Definiuje się ją jako podróż obejmującą czynności biznesowe osób, które przebywają poza miejscem zamieszkania nie dłużej niż rok. Jest, więc jedną z najstarszych form turystyki, gdyż ludzie podróżowali w takich celach od zarania dziejów. Turystyka biznesowa odgrywa wielką rolę na rynku światowym, świadczą o tym między innymi wprowadzone przez linie lotnicze klasy biznesowe lub specjalnie przystosowane sale konferencyjne w hotelach. Turystyka biznesowa jest mniej czuła na koszty, co odróżnia ją na tle innych form turystyki, które są głównie uzależnione od kosztów.
Formaty turystyki biznesowej
- Podróże służbowe – stanowią zarówno przyjazdy krajowe, jak i zagraniczne. W dzisiejszym świecie stale tracą na popularności ze względu na możliwość ustalenia wszystkiego oraz skutecznego prowadzenia wideokonferencji wykorzystując współczesne komunikatory internetowe. Polega na spotkaniu się dwóch stron w celu ustalenia warunków współpracy.
- Konferencje, szkolenia i kongresy są głównie organizowane dla wielu osób. Służą szkoleniu pracowników, cały czas są dosyć popularne, ponieważ trend szkolenia pracowników w celu zwiększenia produktywności cały czas rośnie.
- Podróże motywacyjne – dość nowa forma turystyki biznesowej polegająca na organizowaniu imprez turystycznych dla pracowników przeważnie zamożnych firm jako nagroda za dobre osiągnięcia w pracy. Jest to dosyć popularna turystyka biznesowa w większych miastach oraz większych firmach w celu zwiększenia produktywności pracowników.
Turystyka biznesowa na tle całego rynku
Można stwierdzić, że traktowana jest jako jeden ze środków utrzymania poza sezonem, ponieważ utrzymuje bazę noclegową. Rozwija się przede wszystkim w okresie od września od czerwca, gdy stanowi główną część rynku turystycznego. Stwarza to duże możliwości rozwoju turystyki w regionie, pod warunkiem oferowania konkurencyjnych cen.