Turystyka biznesowa

Definiuje się ją jako podróż obejmującą czynności biznesowe osób, które przebywają poza miejscem zamieszkania nie dłużej niż rok. Jest, więc jedną z najstarszych form turystyki, gdyż ludzie podróżowali w takich celach od zarania dziejów. Turystyka biznesowa odgrywa wielką rolę na rynku światowym, świadczą o tym między innymi wprowadzone przez linie lotnicze klasy  biznesowe lub specjalnie przystosowane sale konferencyjne w hotelach. Turystyka biznesowa jest mniej czuła na koszty, co odróżnia ją na tle innych form turystyki, które są głównie uzależnione od kosztów. 

Formaty turystyki biznesowej

  • Podróże służbowe – stanowią zarówno przyjazdy krajowe, jak i zagraniczne. W dzisiejszym świecie stale tracą na popularności ze względu na możliwość ustalenia wszystkiego oraz skutecznego prowadzenia wideokonferencji wykorzystując współczesne komunikatory internetowe. Polega na spotkaniu się dwóch stron w celu ustalenia warunków współpracy.
  • Konferencje, szkolenia i kongresy są głównie organizowane dla wielu osób. Służą szkoleniu pracowników, cały czas są dosyć popularne, ponieważ trend szkolenia pracowników w celu zwiększenia produktywności cały czas rośnie.
  • Podróże motywacyjne – dość nowa forma turystyki biznesowej polegająca na organizowaniu imprez turystycznych dla pracowników przeważnie zamożnych firm jako nagroda za dobre osiągnięcia w pracy. Jest to dosyć popularna turystyka biznesowa w większych miastach oraz większych firmach w celu zwiększenia produktywności pracowników. 
turystyka

Turystyka biznesowa na tle całego rynku

Można stwierdzić, że traktowana jest jako jeden ze środków utrzymania poza sezonem, ponieważ utrzymuje bazę noclegową. Rozwija się przede wszystkim w okresie od września od czerwca, gdy stanowi główną część rynku turystycznego. Stwarza to duże możliwości rozwoju turystyki w regionie, pod warunkiem oferowania konkurencyjnych cen.